Τηλ. 210-9214325 email: stomsoc@otenet.gr Καλλιρρόης 17, 117 43 ΑΘΗΝΑ
ΣΤΟΜΑΤΟΛΟΓΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ
Η πρώτη επιστημονική οδοντιατρική εταιρεία.
Έτος Ίδρυσης 1937. Μέλος της FDI

Select Language

Αθροιστική κεφαλαλγία

Α. ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΙΔΟΥ-ΜΠΙΚΑ

ΠΕΡΙΛΗΨΗ: Η αθροιστική κεφαλαλγία είναι μία σπάνια μορφή κεφαλαλγίας νευροαγγειακής αιτιολογίας και προσβάλλει συχνότερα τον ανδρικό πληθυσμό. Χαρακτηρίζεται από ετερόπλευρες υποτροπιάζουσες κρίσεις έντονου πόνου. Η ηλικία έναρξης της νόσου είναι μεταξύ 20ου και 40ου έτους. Τα κλινικά χαρακτηριστικά των προσβολών του πόνου είναι: η μονόπλευρη εντόπιση, η μεγάλη ένταση, οι προσβολές κατά χρονικές σειρές ή "αθροίσματα" και τα συνοδά συμπτώματα από το αυτόνομο νευρικό σύστημα. Κατά καιρούς έχουν αναπτυχθεί διάφορες θεωρίες για την αιτιοπαθογένεια της αθροιστικής κεφαλαλγίας, για να εξηγήσουν τις διαταραχές του τοιχώματος των εγκεφαλικών αγγείων, την περιοδικότητα του πόνου κατά χρονικά "αθροίσματα" και τα συμπτώματα από το αυτόνομο νευρικό σύστημα. Τα τελευταία χρόνια μελετάται με ιδιαίτερο ενδιαφέρον το γενετικό υπόστρωμα της νόσου. Από κάποιους ερευνητές αναφέρεται η εμφάνιση της νόσου μετά από εξαγωγές ή ενδοδοντικές θεραπείες οπίσθιων δοντιών της άνω ή της κάτω γνάθου. Επίσης, συζητείται η σχέση κρανιοεγκεφαλικών κακώσεων και αθροιστικής κεφαλαλγίας. Στη βιβλιογραφία αναφέρονται συνήθως δύο μορφές της νόσου: η επεισοδιακή και η χρόνια. Ασθενείς με επεισοδιακή μορφή της νόσου μπορεί να καταλήξουν στη χρόνια και επίσης κάποιες φορές χρόνιες μορφές μπορεί να μεταπέσουν σε επεισοδιακές. Η θεραπευτική προσέγγιση και των δύο μορφών είναι πρωτίστως φαρμακευτική και απαιτεί στενή συνεργασία ασθενούς και θεράποντα ιατρού. Οι χρόνιες μορφές της νόσου ανταποκρίνονται δυσκολότερα στη φαρμακευτική αγωγή. Για περισσότερο από 60 χρόνια η εργοταμίνη ήταν το κατεξοχήν φάρμακο για την αντιμετώπιση της αθροιστικής κεφαλαλγίας. Τόσο η εργοταμίνη, όσο και η διυδροεργοταμίνη, εξακολουθούν να χρησιμοποιούνται μέχρι σήμερα με καλά αποτελέσματα. Οι τριπτάνες χρησιμοποιούνται από το τέλος του 20ου αιώνα με πολύ καλά επίσης αποτελέσματα. Τα τελευταία χρόνια σε κλινικές μελέτες χρησιμοποιούνται αγγειοδιασταλτικά και αντιεπιληπτικά σκευάσματα, με βελτίωση της κεφαλαλγίας σε σύντομο σχετικά χρονικό διάστημα. Η χορήγηση των αντιεπιληπτικών σκευασμάτων πρέπει να ρυθμίζεται από έμπειρους κλινικούς ιατρούς, λόγω των πολλών ανεπιθύμητων ενεργειών τους. Συνδυασμός φαρμακευτικών σκευασμάτων συνιστάται για τις χρόνιες μορφές και για την προφυλακτική θεραπευτική αγωγή της νόσου. Όταν δεν αποδώσει η φαρμακευτική αγωγή, κυρίως στις χρόνιες μορφές που επιμένουν, τότε έχουν ένδειξη οι χειρουργικές τεχνικές, οι οποίες αφορούν στο τριδυμοαγγειακό στέλεχος, το γασσέριο ή το σφηνοϋπερώιο γάγγλιο.

ΟΡΟΙ ΕΥΡΕΤΗΡΙΑΣΜΟΥ: Κεφαλαλγία, Αθροιστική κεφαλαλγία, Σύνδρομο Horton, Επεισοδιακή αθροιστική κεφαλαλγία, Χρόνια αθροιστική κεφαλαλγία.

ΠΛΗΡΕΣ ΚΕΙΜΕΝΟ